16:de gången gillt för GGMT

SONY DSC

Gotland Grand Moppe Tour 2018: Så har vi då lyckats genomföra den 16:de upplagan av Gotland Grand Moppe Tour, utan några större problem. Nu vet ju alla att sommaren 2018 kommer att gå till historien som den varmaste i mannaminne, vilket vi fick uppleva riktigt ordentligt på Gotland 23-29 juli. I år så vart vi 16 stycken som kom till ön, 15 på moppe och en i traktorn som då drog vårat bagage även i år. Vår rutt var i år nordlig och gick upp till Fårö och vidare ner på Gotlands östkust, för att avslutas i Visby. I år hjälpte det inte att åka i kortbrallor och t-shirt, för även när vi åkte 45 km/t i skugga så möttes vi av varma fläktar. (Bilder längst ner) Vi hade väl hoppats på bättre avkylning när vi körde, men skillnaden var inte speciellt stor och det var väl mest doppen i havet som var något svalkande. Allt var varmt; kallskuren mat, bärsen, groggarna, tälten, mjukosten, stolarna, bagagesläpet o.s.v….. Vi drack en massa vatten och körde på med vätskeersättning, men det hjälpte inte så mycket ändå och huvudvärken blev mer vardag. Ok, det var det negativa. Det positiva var dock mycket mer av under veckan, som sköna ljumna kvällar i lägret med sköna polare som ljög ihop långt in på nattkröken, skön musik från vår nya ljudanläggning, filmkvällar mot den vita väggen på släpet, god mat på olika hak och väldigt trevlig moppeåkning. Även i år så var gänget rejält sammansvetsat och alla ställde upp på alla om det blev problem. Ny för i år var Nicklas ”Rulle” som var på ön för första gången och vad som stack ut här var att Rulle åkte en trehjulig Senior från 60-talet med sin rullstol hängande bakpå. Rulle tog sig fram galant på öns alla typer av vägar och funkade till 100% trots att han sitter i rullstol, vilken kille! Några större haverier vart det inte, bara några få av standardtyp. Olof lyckades dock med bedriften att dra på sig lite punkteringar, tror det var tre på samma hjul. Hans avgaskrök gick sönder men svetsades i lägret så att han kom vidare, sen hände det något med hans bakhjulslager sista dagen, men trots det rullade han hela rundan. Micke Turbo fick lite knas då tändplattan på hans superracer släppte, ett stopp på en timme och så var han sedan på rull igen. Han kom dock inte tillbaka till fastlandet på den moppen då han sålde den på ön och köpte ett nytt objekt i Tyresö via telefonen, de sista dagarna så åkte han dock på lånad moppe. I år så regerade ju SACHS bland mopparna, men det var gott om Zündappar och Hazze fick fixa till en kolvring som var lite envis. Annars så var det inga större haverier om man då bortser från Rulles Senior som efter renoveringen sakta men säkert trimmades in under resan för att tillslut gå som en skållad bäver. Resans första dag blev Visby till Hallshuk och Harudden där det första lägret växte upp, här valde dock ett Tyskt par att avlägsna sig när 16 moppar och ett traktorekipage plötsligt skymde havsutsikten, ett annat par kom dock på besök och berömde vår 16:de resa. På dag 2 så körde vi via Bläse upp till Ar och vidare till Fårösund där vi käkade, tankade och bunkrade upp med mat. Sen blev det den taxfreelösa färjan till Fårö och direkt till vårat eget favoritställe där vi bott i många, många år tidigare, en paradisplätt med skön utsikt, bra bad och ypperlig tältplats. Det blev några dagar på Fårö med sedvanligt besök på Kutens, strandbad, skön åkning och sagolika kvällar. På torsdagen så begav vi oss tebax till Gotland (ja vi har lärt oss att Fårö INTE är Gotland) för vidare färd till Slite. I Slite käkade vi som vanligt pizza, handlade på bolaget och på ICA. Vi tankade och gav oss iväg söderut efter kusten och ett annat av våra favvoställen; Gothemshammar. Vi käkade gott även här och badade i ett hav där man inte kände skillnaden mellan luften och vattnet, klart varmast på 16 år! På kvällen kom vår medlem Thomas Doc från Hemse med KALLA öl, något som premierades av alla! Det blev en sen kväll med stjärnfall, orientaliska vindar och en stor måne som lämnade en gigantisk golgata i havet. Nästa dag var det meningen att vi skulle flytta lägret till Vibble utanför Visby, men värmen gjorde sig påmind och skribenten av det här, fick åka ambulans till Visby Lasarett. Nu var det inte så alvarligt utan det räckte med lite dropp så blev diabetesen glad igen och yrseln avtog, alltså lite för torrt i kroppen trots pilsner och Resorb. Skribenten och Rulle åkte dock färjan hem den här eftermiddagen, Rulle på grund av den där stora brasan i Härjedalen och där hans sommarhus låg i farozonen, Skribenten åkte hem för andra göromål och för att vila upp sig efter sjukhusbesöket. Det övriga gänget blev kvar en natt till i Gothemshammar då stämningen blev lite tryckt efter det inträffade och där värmen påverkade fler. På lördagen flyttade sig dock hela lägret till Vibble och slog ner bopålarna vid Gotlands Stenvarpaklubbs klubbstuga. Sen blev det lite mat och dricka i Visby samt träff av gamla bekanta. Några begav sig till Gnisvärd för att svalka sig i havet och några besökte Visby Motordag vid Oskarsstenen där vi tog med oss priset för ”Gotlands snyggaste moppe”. Det blev en lugn kväll i värmen, men vädret blev plötsligt lite sämre. På söndagen så packades allt ihop och traktorekipaget begav sig till en tidigare färja än den som de övriga skulle åka med. Vädret bjöd nu på rejäl åska och störtregn, men alla kom ombord och tillbaka till fastlandet välbehållna. På söndagskvällen sammanstrålade alla vid släpets uppställning i Stockholm och packade ur sina saker. Det vart en del grabbkramande och slutsnack, men alla var överens om att GGMT 2018 trots allt hade blivit lyckad och att det redan nu rycker i moppetarmen inför GGMT 2019, för en 17:de vända blir det väl??

2 tankar på “16:de gången gillt för GGMT

1. Coolt. Kanske var er jag körde om i sakta mak med min Hq modell 30 120cc -54 ca 3km norr om Lummelundagrottorna utmed väg 149??
    Ser att ni brukar träffas under Liljeholmsbron på onsdagar. Borde hinna dit med Apollon Motorette, bor vid Roslagstull.
    Jonny

Gilla

• Jepp, det var oss som du race:ade om när vi var på väg mot Hallshuk! Trevligt och uppmuntrande att bli förbiåkna av ett sånt ballt fordon, du drog dock med dig några av våra raceputtar som hakade på dig 😉